Sunday, June 28, 2009

---->@Selamat Hari Lahir Sayang


27 June 2009 genaplah setahun Mama menjadi ibu kepada NurDamia Batrisyia binti Ahmad Firdaus.Masa berlalu begitu pantas sekali....sedar tidak sedar hari ni Mama telah menyambut ulangtahun pertama kelahiran puteri sulung Mama..Alhamdulillah Damia dah berumur setahun semalam.

Jika diimbas detik ketika Mama mengandungkan Damia,memang agak payah juga.Anak yang Mama kandung hampir lapan bulan tiba-tiba 'breech' ketika kandungan masuk minggu ke 35.Menurut doktor yang memeriksa Mama,jika kandungan masih tidak berubah pada minggu ke 38,Mama terpaksa melahirkan anak dengan cara Caesarean. Damia..Damia.. waktu kau hampir ingin melihat dunia,kau jadik malas untuk berpusing ke tempat yang betul yang akhirnya menyebabkan atuk mengambil keputusan untuk membawa Mama pulang kekampung untuk berurut secara tradisional untuk mengubah kau ke kedudukan asal kau.

Tanpa membantah Mama ikutkan juga walaupun ramai yang memberi nasihat agar tidak perlu berurut untuk memusingkan anak kerana takut anak yang semakin besar dalam kandungan akan terbelit dengan tali pusatnya sendiri...Mama tawakal..Masa berurut tu dapat Mama rasakan badan kau ditolak-tolak untuk berpusing..sakitnya hanya tuhan je yang tau..

Tetapi mungkin kerana kau terlalu seronok dan selesa berada dalam kandungan Mama dalam keadaan begitu menyebabkan kau terus songsang begitu.Maka pada pagi 26 June 2008 ketika kandungan Mama genap 38 minggu,Mama terpaksa 'menyerah diri' ke wad 6B Hospital Sungai Buloh.Mama perlu pergi sehari lebih awal tuk persediaan sebelum operation.Tapi menurut doktor yang merawat Mama,kalau dia melakukan last scan sebelum operation dan kau tidak breech,Mama dibenarkan balik untuk menunggu saat kelahiran seperti biasa.


Tapi apakan daya ketika last scan tu didapati kau bukan lagi songsang tapi dah melintang dalam perut Mama.Terus doktor setkan masa Mama untuk dicaesar pada 27 June 2008,pukul 11 pagi hari Jumaat.Alhamdulillah setelah semuanya selesai maka kau pun dilahirkan tepat jam 11.24 pagi hari Jumaat itu.Tiada kata yang dapat Mama ucapkan tatkala melihat kau buat kali pertama,hanya air mata yang mengalir tanpa dapat disekat lagi.

Segala kepayahan yang datang selepas itu Mama gagahkan jua demi untukmu sayang.Memikirkan dengan sakit kesan dioperate membuatkan Mama kadang-kala give up.Namun bila Mama melihat wajah comel mu,hilang semua rasa sakit itu.Barulah Mama sedar yang anak itu memang penawar hati kepada setiap ibu bapanya.Mama bahagia mempunyai kau sebagi seorang anak,walaupun usia mu baru setahun tapi Mama yakin yang kau akan menjadi seorang anak yang boleh dibanggakan suatu hari nanti.InsyaAllah...

Mama dan Papa serta semua orang amat menyayangimu..


"SELAMAT HARI LAHIR YANG PERTAMA SAYANGKU NURDAMIA BATRISYIA BT AHMAD FIRDAUS"

1 comment:

UmmiKhayra said...

Happy belated birthday damia... Wish u happy always.. :)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin