Monday, April 19, 2010

Menabung dari kecik...nescaya senang 18 tahun lagi...percayalah!

Ye tolong la percaya,kalau kita ajar anak menabung atau menyimpan duit dari kecik nescaya senang dia nanti.Ala takyah banyak2 pun,sehari singgit pun jadilah.sebulan dah 30 hengget,setahun RM 360 hengget.kalau 18 tahun????..lu kiralah sendiri.Otak jem nak mengira pukul 3 pagi ni.hahaha.Mari kita amati dan selami kisah sebuah tabung *stok otak jem nak membebel*
AKU SEBUAH TABUNG BERUANG


"Anda tau siapa saya"


"Saya adalah sebuah tabung yang boleh di beli di butik Avon" *promote2*


"Ini lah tuan saya.Nama dia Damia.Umur dia sewaktu pertama kali menjadi tuan saya ialah 1 tahun 10 bulan.Muda kan dia.Comel pulak tu"


"Walaupun di letakkan di tempat yang kurang strategik,tapi saya tetap suka dengan tuan saya"


"Walaupun muka tuan saya kadang-kadang nampak garang tapi saya tau hatinya sangat baik dan murni" *cewahh ayat*


"Buktinya dia selalu isikan perut saya dengan duit.Saya paling suka duit syiling sebab berat pastu bila tuan saya goncang-goncang saya,tuan saya pun gembira sebab ada bunyi"


"Tuan saya juga sangat gigih mengisi perut saya dengan duit syiling,buktinya lagi hari ni saja habis licin wallet mama & papa tuan saya apabila tuan saya asyik melalak mintak duit syiling nak bubuh dalam perut saya.Bagus kan tuan saya?"*Esok kompem aku kena tukar duit syiling banyak2*


"Saya ada dengar mama tuan saya cakap kat tuan saya,"lepas ni kalau atuk balik keje,Damia mintak duit ngan atuk tau,atuk banyak duit syiling", kompem lepas ni tambah kenyang perut saya ngan duit syiling.Duit kertas?..takpelah duit kertas tu biar mama tuan saya je pegang.nanti tak cantik plak duit kertas tu bila kena lipat2 sebab nak sumbat dalam perut saya ni.Ini je lah kisah saya setakat ni.Nanti bila perut saya dah penuh,Mama tuan saya berjanji nak hantar isi perut saya ni ke SSPN tuan saya.Mana lah tau nanti kan dengan hasil duit dari perut saya ni boleh membantu tuan saya untuk belajar dan menjadi doktor pakar suatu hari nanti.Tentu saya pun turut gembira"

Amcam korang ada tak tabung2 camni untuk anak-anak korang?Mesti ada kan?...ni la caranya untuk kita ajar anak kita ni menabung,mungkin diorang tak tau apa perlunya semua ni,tapi bila kita dah didik dari awal.sure mereka akan faham nanti.Lagi satu puncanya aku bagi tabung ni kat Damia sebab kat umah mak aku ni kenkadang bersepah2 duit seposen kat lantai,baik aku amik bagi kat Damia untuk masukkan dalam tabung dia,ada gak bagusnya.hihihi

1 comment:

Anje a.k.a Mama_Aqish said...

alahai pandainyer anak dara ni menabung...bagus...dari tecik dipupuk minat menabung...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin